torstai 4. joulukuuta 2014

Ratsa




Houston, we have a problem!
(ratsa on mansea ja tarkoittaa radiota)
 
 
Toissakesänä, myrskyisenä ukkospäivänä minun rakas ratsani sanoi sopimuksen irti. En tiedä, mitä tapahtui, mutta vaikka kuinka pyörittäisi tuota namiskaa tai vääntelisi johdonmallista antennia eirlaisiin asentoihin, ratsa pysyy hiljaa. Ukkosen jumala pisti kapuloita taajuuksille.  Jos oikein millivilletyylillä vääntää, saattaa pienesti radio Dei tai Ylen Klassinen pihistä, mutta ihan kertakaikkiaan niin hiljaisella, ettei normitaajuuksilla ihminen sitä kuule.
 
Olen saanut ratsan jouluna 2006 silloiselta poikaystävältäni, nykyiseltä aviomieheltäni. Tämä peli on ensinnäkin hirmu kaunis ja silloin kun se vielä toimi sellaisenaan, siitä kuuluu a-i-v-a-n mahtavasti. Muistan aina siihen aikaan kuunnelleeni Radio Aaltoa "Pehmeät suosikit" (silloin Aalto oli hieman erilainen kanava), siellä tämä yksi rakkauskonsultti Mia Halonen piti iltaisin jotain rakkauscorneria, hän puhui pehmeällä äänellä ja pui ihmisen rakkauselämää iloineen ja suruineen. Radio Aallon pehmeiden suosikkien kuuntelu loppui sitten siihen kun poikaystävä ilmoitti, että hän "ei halua enää kertaakaan kuulla Susanne Vegan "Luka" biisiä" (joka kieltämättä kyllä soi siellä todella usein.)
 
Siitä lähtien meillä on ollut kertakaikkisen mukavaa kimpassa, ennen sitä heinäkuista ukkosmyrskyä... Muistan jo vuosi sitten jouluna vinkanneeni miehelle, että haluan toimivan ratsan joulupukilta. Minulle kelpaa kokonaan uusi tai tuo vanha, joka olisi käynyt ratsakorjaamolla, mutta mies tokaisi siihen "no en mä kyllä sulle mitään radioo joululahjaksi osta". Aha. Hän toki osti oikein kivan matkustuskassin (jota olin niin ikään toivonut) ja kunnon sporttihanksat pakkaskeliin.
 
Nyt olen hoitanut nämä radionkuunteluhommat niin, että mun kännykässä on nettiradioapsi auki ja puhelin on kiinni piuhalla kiinni tuossa radiossa ja koska se kulutaa älypuhelimen akkua ihan sikana, toinen piuha menee puhelimen laturiin. Aika kätevää ja ennenkaikkea kaunista!
 
Dear Santa, if You read this - Please do something!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun jätät viestiä!